چرا روان نویس

1
3889
روان نویس
روان نویس

روان نویس به عنوان یکی از محبوب‌ترین نوشت‌افزارهای رایج در بازار شناخته می‌شود که اکثر افراد مشکل‌پسند و باکلاس ترجیح می‌دهند که کارهای نوشتاری خود را با استفاده از آن انجام دهند. اما، واقعاً در این تمایل به استفاده از این محصول چه سری وجود دارد؟ آیا نمی‌توان با استفاده از خودکارهای معمولی متن مورد نظر را نوشت؟ آیا تنوع رنگی در خودکارهای معمولی بیشتر نیست؟ چه عملی وجود دارد که مدیران و افراد ارشد استفاده از روان نویس را ترجیح می‌دهند؟ آیا زیبایی در نوشتن برای انتخاب این گزینه اهمیت دارند؟

برای پاسخ به این سؤال و چرایی استفاده از روان نویس باید به ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن اشاره کنیم و تأثیری که نوشتن با این محصول می‌تواند بر مخاطب داشته باشد را مدنظر قرار دهیم. همان‌طور که عنوان شد در خودکارهای معمولی به‌احتمال‌زیاد تنوع رنگی بسیار بیشتر است و حتی امکان نازک نویسی نیز به فرد داده می‌شود. اما استفاده از روان نویس ویژگی‌هایی از لحاظ نوشتاری و زیبایی در اختیار فرد قرار می‌دهد که ترجیح می‌دهند هزینه بیشتری برای خرید این محصولات نوشتاری بپردازد.

به همین منظور، در ادامه این مطلب به چند دلیل مختلف برای استفاده از روان نویس در مکاتبات عمومی و خصوصی خواهیم پرداخت که ممکن است برای شما نیز جالب باشد. پس با ما همراه باشید!

1. زیبایی و تنوع در نوشتن روان نویس

به‌جرئت می‌توان گفت که اصلی‌ترین و مهم‌ترین عاملی که باعث شده است افراد زیادی به سمت استفاده از روان نویس سوق پیدا کنند و در اکثر مکاتبات خود از آن استفاده کنند، زیبایی و تنوع در نوشتن آن است. امروزه به لطف پیشرفت در تولید نوشت‌افزارهای مختلف شرایطی فراهم شده است که شرکت‌های سازنده این ابزارها به تولید محصولاتی خلاقانه با تنوع بالا روی آوردند و همین موضوع آنها را در پاسخ‌گویی به سلایق مختلف قادر ساخته است. تنوع در طراحی روان نویس ها علاوه بر ظاهر، به قسمت نوشتاری و قلم‌موی آنها نیز کشیده شده است.

قلم‌های استفاده شده در روان نویس ها بسیار متنوع هستند و همین تنوع بالا باعث شده است که این افراد بتوانند با توجه به نیاز زیباشناختی خود یک نوع خاص از آنها روی بیاورند. به‌عنوان‌مثال، برخی از نویسندگان ترجیح می‌دهند که در سبک نوشتن خود از سبک‌های سنتی و نستعلیق استفاده کنند. همین موضوع آنها را به سمت استفاده از قلم‌های پهن و با انحنا جذب می‌کند. در طرف مقابل، برخی دیگر به استفاده از روان نویس های نازک و حساس علاقه دارند ترجیح می‌دهند که نوشته‌های آنها در فضای کمتری و با اندازه‌های ریزتر نوشته شود. برای پاسخگویی به سلایق مختلف انواع مختلفی از روان نویس وجود دارد و این خود یک نیروی محرکه برای خرید آنها محسوب می‌شود.

 ۲. ظاهر و زیبایی

روان نویس از لحاظ ظاهری و زیبایی نسبت به سایر نوشت‌افزارها می‌توان گفت که چند قدم جلوتر هست همین موضوع آن را به یک کالاهای کادویی و تشریفاتی نیز تبدیل کرده است. برای درک این موضوع استفاده از این نوشته افزار را در دو حوزه مختلف مورد بررسی قرار می‌دهیم. جنبه اول که به بحث اهدای کادو به مناسبت‌های مختلف است، ظاهر و زیبایی روان‌نویس اهمیت بسیاری دارد و معمولاً شرکت‌های تولیدکننده ترجیح می‌دهند که روان نویس های کلکسیونی را تولید کنند به تعداد کم به فروش می‌رسند اما قیمت بسیار بالاتری دارند. این محصولات بیشتر جنبه تزیینی داشته و چندان کاربردی از آنها متصور نیست.

اما در جنبه دوم زیبایی روان نویس می‌توان به استفاده از آن در تیپ‌های ظاهری و شخصیتی اشاره کرد. روان نویس علاوه بر اینکه دارای بخش‌های داخلی و جوهر برای نوشتن است، بخش‌های مختلفی نیز در ظاهر آنها به کار رفته است که باعث ایجاد ظاهر و جلوه‌ای منحصربه‌فرد در آنها شده است. اگر به روان نویس های موجود در یک نوشت‌افزار یا در یک فروشگاه اینترنتی نگاهی بیاندازید متوجه می‌شوید که برخی از آنها علاوه بر کاربرد نوشتن، از لحاظ ظاهری نیز می‌توانند به فرد کمک کنند و بخشی از تیپ شخصیتی آنها را تشکیل می‌دهند.

3. استفاده طولانی مدت و چندباره

کسانی که در مدارس و یا در آکادمی‌ها به تحصیل مشغول باشند، طبیعتاً با انواع ابزارهای نوشتاری آشنایی دارند و حتی برخی از این افراد ابزارهایی که برای آن‌ها یادآور خاطرات خوب است را مدت طولانی پیش خود نگه می‌دارد. اما خودکارهای معمولی به شکلی ساخته می‌شوند که امکان استفاده چندباره از آنها وجود ندارد و حتی اگر شخص بخواهد آنها را برای مدت زمان طولانی پیش خود نگه دارد، امکان استفاده از آن را نخواهد داشت و تنها به عنوان یک وسیله تزیینی و دکوری می‌تواند از آن استفاده کند.

این در حالی است که روان نویس از چند قسمت مجزا تشکیل شده است که فرد می‌تواند آنها را در زمان‌های مختلف تعویض کند. یکی از این قسمت‌ها، فشنگ جوهر است که ضمن تعویض آن می‌توان مرتبا به آن جوهر تزریق کرد و برای مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد. اگرچه ما در قسمت بالا به جنبه احساسی و یادبود بودن این ابزارها اشاره کردیم، اما استفاده از انواع مختلف روان نویس ها از لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه است و شخص نیازی ندارد که در فواصل زمانی مختلف وسیله نوشتاری خود را تعویض کنند. به‌احتمال‌زیاد، به هنگام خرید یک روان نویس مجبور خواهید بود که قیمت بالاتر از یک خودکار معمولی بپردازیم، اما به یاد داشته باشید که استفاده از این محصول مربوط به یک زمان کوتاه نبوده و یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.

4. استفاده از رنگ و جوهر

زمانی که در مورد یک خودکار معمولی یا حتی در مورد دستگاه‌های چاپگر صحبت می‌کنیم، روی صحبت ما با جوهر و ابزارهای جوهرافشان است. درواقع این دستگاه‌ها و این ابزارها تنها با جوهر کار می‌کنند و رنگ برای آنها معنی ندارد. این در حالی است که روان نویس بین این دو گزینه تفاوت خاصی قائل نمی‌شود و اگر شرکت تولیدکننده توانسته باشد که یک محصول مناسب و استاندارد تولید کرده باشد، می‌توان ادعا کرد که با استفاده از آن امکان استفاده از رنگ و جوهر فراهم است.

درواقع این یک امتیاز برای روان‌نویس محسوب می‌شود که می‌تواند از هر دو گزینه استفاده کند و شخص خریدار محدودیتی در استفاده از آنها ندارد. اگرچه برای تأمین این ۲ مورد باید به گزینه‌های تخصصی و پیچیده‌تری نیز فکر کرد و راهکار پیشنهاد داد، اما در حالت کلی کاربر این امکان را دارد که در شرایط مختلف از رنگ یا جوهر استفاده کنند.

برای آشنایی بیشتر با انواع روان نویس های ایرانی و خارجی به وب‌ سایت تیمیس مراجعه کنید و برای سفارش محصول با ما در تماس باشید.

یک دیدگاه

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید